Det oväntade tövädret

Leave a comment
Artiklar
Blue Noses: "An epoch of clemency"

Sommarens stora utställning på Polens nationalmuseum slog publikrekord första helgen. Tretusen besökare kom för att se ”Ars Homo Erotica”. Utställningen har kommit till tack vare en ny, omstridd chef, som driver idén om ett kritiskt museum som tar aktiv del i samhällsdebatten. Invigningen var för ovanlighetens skull öppen för alla, men några protesterande ska inte ha synts till.

För fem år sedan förbjöds Warszawas prideparad av borgmästaren Lech Kaczyński. Detta förbud ogillades senare av Europadomstolen, och sedan dess har parader hållits varje år. Lech Kaczyński valdes samma år till landets president, en post han innehade då han omkom i flygolyckan i Smolensk i våras.

Trots vissa politiska förändringar de senaste åren, är framgången för ”Ars Homo Erotica” en överraskning för kuratorn Paweł Leszkowicz. Utställningen, som utgörs av över tvåhundra verk, är ett ambitiöst försök att spegla homoerotiken genom hela konsthistorien, med hjälp av museets omfattande samlingar.

Stort utrymme ges åt den nakna manskroppen. De antika idealkropparna har utgjort grundformer inom den västerländska konsten, men ofta (som under kommunisttiden), var den nakenhet med vilken kvinnor skildrades inte tänkbar för män. Det slås fast: Precis som den kvinnliga nakenakten är grundläggande för den heterosexuella konsten, är den manliga nakenakten grundläggande för den homosexuella. I linje med detta är det också övervägande manlig homoerotik som skildras i utställningen, även om det finns avdelningar för lesbiska fantasier och könsöverskridande.

Den tydligaste politiska udden finns där de inbjudna konstnärerna från Öst- och Centraleuropa handskas med dagens problem. Mitt i avdelningen ”Kampens tid” placeras en detalj ur David Černýs mastodontverk ”Entropa”, som ställdes ut i EU-högkvarteret – kartbilden av Polen där präster reser regnbågsflaggan likt soldaterna på Iwo Jima.

En så omfattande och pedagogisk utställning skulle vara värdefull på vilket nationalmuseum som helst, men givetvis är det extra intressant att det sker just i Warszawa. Är det förvånande? Nej, inte om man betänker att det på lång sikt synts stora förändringar i det samhälleliga klimatet i Polen. Ändå är den här utställningen, mitt bland nationalklenoderna, ett ovanligt tydligt tecken. Med start på fredag står också Warszawa värd för Europride, som första huvudstad i det postkommunistiska Europa (om man bortser från Berlin).

Paweł Leszkowicz framhåller att ingen kandidat använt utställningen som slagträ under presidentvalet. Det är en tydlig förändring. Efter vårens flygkatastrof och översvämningar har valet präglats av ovanligt måttfull retorik. Redan innan Jarosław Kaczyński fick erkänna sig besegrad efter söndagens sista valomgång, stod det klart att Polen lämnat den fjärde republikens former bakom sig.

Tidigare publicerad i Sydsvenskan 6 juli 2010

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *