Typiska typer

Leave a comment
Okategoriserade

Łódź

Jag lyssnar när Jakub Stępień presenterar sitt projekt att kartlägga, ställa ut och pastischera vad han kallar TypoPolo – polsk kommersiell gör-det-själv-typografi från nittiotalets början fram till i dag. Liknande skyltar syns fortfarande i Łódź och överallt i Polen, men Stępień fixerar dem vid sitt ursprung i nittiotalets omvälvande början. Det var en tid när folk köpte och sålde som aldrig förr, av nödtvång eller som Stępień föreslår: burna av en romantisk tro på omedelbar ekonomisk succé. Vetenskapsmän släppte sina jobb och blev småföretagare, som IT-säljaren Mikołaj berättade för mig, när han talade om sin far och sitt nittiotal.

Själva skyltarna antingen handtextades med tjock markeringspenna, eller komponerades med färdigköpta foliebokstäver. Populära typsnitt var till exempel Helvetica Bold, Balloon Extra Bold och Cooper Black Italic. Eller så såg texterna ut ungefär som det nykomponerade Golonka. Dekorativa element improviseras fram av överblivna foliebitar, och bokstäver vändes och vreds för att räcka till. Budskapen kunde vara väldigt sakligt korthuggna, eller överdrivet positiva. Frukt & Grönt. Typisk bar. Världens alkohol 24h.

Det är en ömsinthet över ett gemensamt förflutet som lägger sig över lokalen, så tolkar jag det. På vernissagen för utställningen ”Typowy Bar” på Owoce i Warzyva är många yngre, utan minnen av en tid före 1989. Men både de och de äldre kan skratta lite förläget åt det här, eftersom det är en gemensam erfarenhet för hela samhälet som speglas. Att i till exempel Sverige hålla fram fula skyltar blir naturligtvis inte samma sak. (Nog för att det görs, men det blir ett präktigt hån ovanifrån.) Här griper man tag i något gemensamt som var – eller fortfarande är – en potentiell källa till skam. Nu blir det istället något intressant, roligt och kanske till och med vackert.

Alla har inte kommit helskinnade fram efter den här resan, bort från nittiotalets kaos och ofta svikna förhoppningar. Så kan man invända. De unga studenterna, konstnärerna eller grafikerna, skylls ibland för gentrifiering, när de öppnar sina kaféer och barer inte ens byter ut skylten – de kan få heta saker som ”Penslar” eller ”Frukt & Grönt”. Men i Polen finns det så många mycket tydligare och massivare exempel, som när fastighetsspekulanter chockhöjer hyror med vräkningar till följd. När tiden är inne försvinner hyresgäster och klubbar ofta lika fort.

***

TypoPolo visades också som utställning på Museet för modern konst i Warszawa. Det finns dessutom en app, Pracownia Reklamy, för den som vill testa att göra sin egen skylt i liknande stil.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *